Batı Etlisinde Gelişen Türk Edebiyatı’nda Kullanılan Nazım Biçimleri

[XFB] Konu Bilgileri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Batı Edebiyatı kategorisinde DeNiZ tarafından oluşturulan Batı Etlisinde Gelişen Türk Edebiyatı’nda Kullanılan Nazım Biçimleri başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 608 kez görüntülenmiş, 0 yorum ve 3 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Batı Edebiyatı
Konu Başlığı Batı Etlisinde Gelişen Türk Edebiyatı’nda Kullanılan Nazım Biçimleri
Konbuyu başlatan DeNiZ
Başlangıç tarihi
Cevaplar
Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan DeNiZ

DeNiZ

Yönetim
Katılım
26 Mar 2020
Mesajlar
2,081
Tepkime puanı
3,189
Puanları
113
Konum
Radyosohbetim.Com
TANZİMAT SONRASI TÜRK ŞİİRİNDE KULLANILAN NAZIM BİÇİMLERİ​

1. TERZA-RİMA

Terza-rima Nazım Biçiminin Özellikleri:

  • Üçer dizeli bentlerden oluşur. Uyak düzeni aba/ bcb/cdc/ ded …
  • İtalyan şiirinden Fransız şiirine, Fransız şiirinden de Türk şiirine geçmiştir.
  • Türk şiirinde ilk kez Servet-i Fünun’da Tevfik Fikret tarafından kullanılmıştır.
  • Dante’nin “İlahi Komedya”sı bu nazım biçimiyle yazılmıştır.
Sone Nazım Biçiminin Özellikleri:

  • İlk defa Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin’in şiirimizde kullandığı bu nazım biçimi, İtalyan edebiyatından alınmıştır.
  • İki dörtlük ve iki üçlükten oluşan on dört dizelik bir nazım biçimidir.
  • Uyak düzeni abba / abba / ccd / ede biçimindedir.
Triyole Nazım Biçiminin Özellikleri:

  • On mısralı bir nazım biçiminin adıdır.
  • Önce iki mısralı kısım, sonra dörder mısralı iki kısım gelir.
  • Uyak düzeni AB / aaaA / bbbB şeklindedir.
4. BALAD

Balad Nazım Biçiminin Özellikleri:

Batı edebiyatlarında konusunu heyecan verici ya da romantik hikâyelerden alan halk türkülerine, halk şiirlerine “balad” adı verilir. Baladlar bentlerden oluşur. Bent sayısı ve bentlerdeki mısra sayısı bakımından bir sınırlama yoktur. Bent ve mısra sayısı şaire ve anlattığı konuya göre değişebilir. Bu nazım biçimi Türk edebiyatında fazla kullanılmamıştır.

5.SERBEST MÜSTEZAT

Serbest Müstezat Nazım Biçiminin Özellikleri:

  • Hem hece hem de aruzun değişik kalıplarıyla yazılır.
  • Aynı şiirde farklı kalıplar kullanılabilir.
  • Kısa ve uzun dizeler düzenli ve düzensiz sıralanabilir.
  • Uyak düzeni şairin isteğine bağlıdır.
  • Fransa’da sembolizmin yaygın olduğu dönemde gelişmiştir.
  • Tevfik Fikret, Cenap Sahabettin ve Ahmet Haşim’in sıkça kullandığı bir nazım biçimidir.